הצעות לסיור בלב ירושלים  |  סיורי חול המועד  |  ספרי ירושלים  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 
 
מעשה מופלא על איש ירושלים
ר' אליקום געצל כהן ז"ל
וקשריו עם השר משה מונטיפיורי
 
סיפור היסטורי מעניין שלהערכתי - הוא בלתי ידוע בציבור. הסיפור הוא בעל ערך היסטורי והוא מתייחס לאיש ירושלים יקר. העובדות בנידון סופרו לי על ידי איש זה לפני מספר שנים, אך הוא הלך לעולמו לפני למעלה מעשר שנים.
 
שם האיש היקר הזה - הוא ר' אליקום געציל כהן. וכאן לפני שאני מתחיל לספר את הדברים, ברצוני להתנצל לפני זכרו של אליקום ז"ל, על ששמרתי בלבי את הדברים ולא הבאתים לציבור עוד לפני כן. אני מביע גם התנצלות לפני הציבור - על המחדל הזה מצדי דהיינו שלא הבאתי את הדברים החשובים עוד מלפני כן כי כאמור חשובים הם הדברים מבחינה היסטורית.
 
ר' אליקום כהן – כפי שנראה - מסר לי את הדברים וכן מסר לי מסמך חשוב והוא ציפה הערכתי כי הדברים יגיעו לציבור, והעוול שנגרם הוא מרובה.
 
ועתה לסיפר הדברים ופרטיהם:
 
לפני למעלה מעשרים שנה - בחודש שבט שנת תש"ן  פברואר 1990, פנה אלי ר' אליקום געצל כהן ואמר לי כי יש בידו סיפור מעניין על סבו.
ראשית הוא מסר לי כי סבו היה נקרא גם כן - ר' אליקום געצל כהן – והוא אכן נקרא על שמו.
ר' אליקום געצל כהן – היה ירושלמי ותיק, והיה מיקירי העיר. הכרתי אותו מפעילותו הרבה – שנמשכה שנים - בבית הכנסת "ישורון". היה פעיל מאד בעניני הכספים והחשבונות של בית הכנסת. ידוע לי גם כי הוא התגורר בעבר במשך שנים בסימטאותיה המרוחקות של ירושלים העתיקה – אף באיזורי הרובע המוסלמי. לאחר מלחמת "ששת המים" הוא מסר הרבה ידיעות למתענינים בנושא והיה בכך חשיבות רבה.

בתחילה הציג בפני צילום של מסמך, ומיד ראיתי כי המדובר במסמך חשוב וישן שכתבו לא פחות ולא יותר אלא ...השר היקר והמפורסם רבי - משה מונטיפיורי ז"ל.
המכתב נכתב בעברית ובכתב יד נאה במיוחד – ככתב יד  של "סופר סת"ם" ובסוף המכתב יש חתימה מאד גדולה בלועזית – עם השם - "מוזס מונטיפיורי".

ואספר בלשונו את הדברים:
 
"סבי נלד בשנות  - 50 של המאה ה – יט' - (המאה ה – 19). הוא היה במקצועו – "סופר סת"ם" – דהיינו היה כותב – "ספרים - ספרי תורה -  תפילין ומזוזות. בעיקר הוא היה כותב מגילות. הוא עלה לארץ יחד עם הוריו מרוסיה, והם גרו ב"בתי מחסה" שבירושלים העתיקה. סבי היה כותב לרוב הרבה "מגילות אסתר", והיה שולח אותם לנדיבים בחו"ל, ומקבל מהם את התשלום.
בשנת תרמ"ד – 1884  הוא שלח "מגילת אסתר" שהוא כתב -  לשר משה מונטיפיורי. ואכן כשהשר מ. מונטיפיורי קבל את המגילה מאליקום כהן הוא ענה לו במכתב יפה מאד בכתב יד – מיוחד.
השר מ. מונטיפיורי שלח לו כתמורה עבור המגילה שלש לירות שטרלינג, ואת זה הוא כתב לו במכתב. אך המכתב הוא גם מכתב תודה  ובו כמובן דברי תודה מיוחדים לסבא. ר' אליקום הוסיף כי צילום מכתב זה נשמר על ידי כל הזמן.  
ר' אליקום הוסיף כי סבו היה גם סוחר – ובין היתר, היה מתעסק במסחר במטבעות עתיקות. אחרי שר' אליקום געצל שלח את המגילה למונטיפיורי, כשמונטיפיורי בא לארץ, הוא נפגש עם ר' אליקום ושוחח אתו בנושא האהוב עליו  – "מטבעות עתיקות". הוא חפש אכן אדם שיהיה מומחה למטבעות, ומונטיפיורי התלהב מהאישיות של ר' אליקום ומהידע שלו בנושא.
לימים שלח מונטיפיורי את ר' אליקום ללמוד בגרמניה את "תורת הנומיסטיקה" (המטבעות), למשך שנתיים, והוא המשיך בקשרי מסחר אתו. 
הסבא התגרש מאשתו הראשונה והתחתן עם אשה שניה. לימים חלה ר' אליקום,  ונסע עם אשתו לצרכי ריפוי - לעיר בירות. לדאבון הלב הוא נפטר בבירות ושם נקבר.
הנכד ר' אליקום כהן - הדובר אתנו - הוסיף כי הסבא חיבר ספר מחקרי על המטבעות ופירסם את הספר בשמו, וכן נשארו אתו מספר ניכר של מטבעות עתיקות.
איש ירושלים – ה' רפאלוביץ – שהיה גם כן מומחה וסוחר במטבעות, לקח מאשת הסבא את כתב היד של המחקר על מטבעות ופרסם ספר בשמו. כמו כן לקח מהאישה את המטבעות ותרם אותם בשמו ל"מוזיאון רוקפלר", ועל כך קבל מכתב תודה ממלך אנגליה...

כל אותו הסיפור המרתק על הסבא – סיפר לנו הנכד ר' אליקום כהן ביום יא' שבט תש"ן – שנת 1990.
הפוך דף זה לדף הבית שלך

© כל הזכויות שמורות ל: רחובות העיר ימלאו (ע"ר).

סיורים בירושלים, סיורים בעיר העתיקה, סיורים בעיר העתיקה ירושלים, העיר העתיקה, העיר העתיקה ירושלים, ירושלים, סיור על החומות, סיור על חומות העיר העתיקה, סיור על חומות העיר העתיקה ירושלים, סיורים מודרכים בירושלים, סיורים מודרכים, סיור מודרך, סיור מודרך בירושלים, סיור מודרך בעיר העתיקה, סיור מודרך בעיר העתיקה ירושלים, ירושלים לב האומה, סיורים בחוצות ירושלים, מדרשת לב ירושלים, מדרשת העיר העתיקה ירושלים, טיולים בירושלים, טיולים בעיר העתיקה, טיולים בעיר העתיקה ירושלים, טיולים מודרכים, טיולים מודרכים בירושלים, טיולים מודרכים בעיר העתיקה, טיולים מודרכים בעיר העתיקה ירושלים, טיולים בחוצות ירושלים, טיול על החומות, טיולים על החומות, טיול על חומות העיר העתיקה ירושלים, יום ירושלים, סיור יום ירושלים, סיור ליום ירושלים, סיור לקראת יום ירושלים, חורבות העיר ימלאו, סיורים ליום ירושלים, סיורים לקראת יום ירושלים, סיורים לכבוד יום ירושלים, סיורי יום ירושלים,ספרי ירושלים,www.jerusalem-old-city.org,הכותל הקטן,סיור סליחות,סיור סליחות בעיר העתיקה,סיור סליחות בירושלים,סיורי סליחות,סיורי סליחות בעיר העתיקה,סיורי סליחות בירושלים,
לייבסיטי - בניית אתרים