הצעות לסיור בלב ירושלים  |  סיורי חול המועד  |  ספרי ירושלים  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


הכותל הקטן מתרחב צפונה
כתב: עמי מיטב
חלק מהמידע המופיע לעיל וחלק מהתמונות בכתבה, באדיבות עמותת רחובות העיר ימלאו (ע"ר) וארגון כותלנו
אין (כמעט) ילד בישראל שאינו מכיר את הכותל המערבי. אם הוריו החליטו לקחת אותו בבר מצווה ליורו דיסני בפריז ולא חווה את העלייה לתורה בכותל, הרי שבטכס ההשבעה בתחילת הטירונות, הוא יגיע לאתר הקדושה היהודי האוטלטימטיבי.
לא רבים יודעים כי קדושת הכותל כמקום תפילה הנה בת 400 שנה לכל היותר. רבים מאד לא מודעים כי המתפלל מזרחה ברחבת הכותל, מתפלל אל מול התוספות של הורדוס ברחבת הר הבית, תוספות שלא התקדשו. על-מנת להתפלל אל מול מקום בית מקדשנו שנחרב (רחבת כיפת הסלע), יש לפנות בכותל לכוון צפון-מזרח. אפשרות טובה יותר להתפלל מול מקומו המשוער של קדש הקדשים היא להכנס למנהרות הכותל, לנוע צפונה ובנקודה מוגדרת, נמצא המבקר מערבית בדיוק מול כיפת הסלע. בדרך-כלל יימצאו שם אנשים או חתנים וכלות ביום חתונתם המתפללים מזרחה. מי שאינו רוצה לרדת מתחת לאדמה ועדיין להתפלל אל מול רחבת כיפת הסלע, יכול להגיע לרחבה הקטנה הצמודה לכותל המערבי, צפונית לשער הברזל, רחבה שקבלה את השם: "הכותל הקטן" ועבור המקומיים זאת הכניסה למתחם המגורים "חוש שיהאבי". 
                                          
רחוב שער הברזל

 
הכניסה אל הכותל הקטן (חוש שיהאבי)
הרחבה הצרה של הכותל הקטן מזכירה את מראהו של הכותל המוכר לנו לפני הרחבתו לאחר שחרור ירושלים בשנת תשכ"ז 1967.
במהלך שנת 1972, תוך כדי חפירת מנהרות הכותל, התעורר חשש ליציבות הבתים שמעל המנהרות וע"מ לחזקם, חיברו בברגי ברזל גדולים קטעי קירות המייצבים את הקשתות שעליהם בנויים הבתים. הקבלן מטעם עיריית ירושלים החל לחצוב בקיר הכותל כדי להחדיר את ברגי החיזוק אול ם רב הכותל, הרב ג"ץ זצ"ל עצר את העבודות בטענה שזאת פגיעה בקדושת הכותל. חלקי האבנים שהתפרקו מהכותל הקטן נאספו ע"י הרב ג"ץ, הונחו על שולחנות ברחבת הכותל, מתפללים עברו לידם וביכו את חילול הקודש. האלטרנטיבה לחיזוק המבנה הייתה ע"י בניית קלונסאות ברזל מתחת לקשת המובילה ל"חוש שיהאבי". פתרון זה צמצם את הרחבה רק לחלק הפתוח לשמים וצמצם את מעבר התושבים המוסלמים למתחם מגוריהם.
כשהגיעו מחדשי הישוב היהודי ברובע המוסלמי לאזור בשנת תשל"ט (1979), שופץ ונוקה ה"כותל הקטן". זרם המבקרים גבר ואף נוסד מניין קבוע בערבי שבתות. בודדים נוהגים להגיע במשך כל ימות השובע להתפלל ולתחוב את פתקיהם בין חריצי הסלעים ומדריכי-טיולים מביאים קבוצות תיירים להכיר את המקום. בחלק הצפוני של הרחבה, מתחת לקמרון, סיפק משרד הדתות חדר קטן לטובת הנחת סידורים וחומשים. בחודש אדר א' תשמ"ו (פברואר 1986) באו אנשי הוואקף המוסלמי וניסו לטעון לבעלות על החדר. על מנת להרגיע את הרוחות החליטה משטרת ירושלים לסגור את החדר עד לתום הבירור בעניין ואף החרימה את המפתחות מאנשי 'עטרת כהנים'. חודש לאחר מכן, ב-3 באפריל 1986 (כ"ג אדר ב' תשמ"ו), ניסו אנשי הוואקף להתקין דלת שתחסום ליהודים את הכניסה לרחבת הכותל הקטן אולם המשטרה מנעה מהם לבצע זאת.במהלך השנים הבאות, שפכו הערבים בפינה זו פסולת בניין ובפועל, "קברו" את החדר הנעול. ב- 2004 יזמו קבוצת יהודים ניסיון ניקוי הפסולת מאזור החדר הסגור אולם המשטרה החליטה שהמצב הקיים הנו "סטטוס-קוו" ועל מנת למנוע את המשך ניסיונות כאלו, נחסמה הפינה הצפונית ברחבת באמצעות פח גלי.

הקטע הצפוני ברחבה לפני ואחרי אטימתו בפח מגולבן
בשבוע שעבר (תחילת ינואר 2011), לאחר בדיקות של מהנדסים וקביעה חד-משמעית כי אין סכנה להתמוטטות המבנים גם ללא התומכות מברזל, הסירה הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים) בחסות עיריית ירושלים את קלונסאות הברזל ולפתע, הרחבה הצרה שהייתה באורך של 6 מ' לערך, התרחבה צפונה גם מתחת לקשת שהייתה חסומה ונוספו לה עוד 3 מ'. הווקף האסלאמי בהר הבית עודכן על פעילות זו ע"י מ"י ולא היה ניסיון מצידם למנוע את הוצאת קלונסאות הברזל אולם באתרי האינטרנט השונים, הובעה מחאה נגד הרחבת מקום התפילה היהודי ורחבה זו אף הוגדה כחלק בתלי נפרד ממסגד אלאקצא.
חישוקי הברזל היו כיעורה של רחבה זו. הוצאתם יצרה שטח רחב ונאה יותר עבור המתפללים ומבקרים הנוהגים לפקוד את המקום. נקודה נוספת וחשובה היא שהשטח שהתווסף יש לו את קמרון הקשת כקורת גג, לימי החורף הגשומים או ימי הקיץ הלוהטים.

רחבת הכותל הקטן כיום

אז איך מגיעים?
בתחתית המדרגות של מעלה הרב ג"ץ ברחבת הכותל המערבי, פונים צפונה לתוך המנהרה המובילה לרחוב הגיא ולשער שכם. בפנייה השנייה ימינה, נכנסים לרחוב שער הברזל, הולכים מזרחה עד לשער הכניסה להר הבית ופונים צפונה, צמוד לכותל המערבי של הר הבית, יורדים מספר מדרגות, עוברים דרך סמטה צרה ואתם ברחבת הכותל הקטן. ציר התנועה מאובטח לכל אורכו ע"י משטרת ישראל ומצלמות במעגל סגור של מערכת "מבט 2000" מעבירות תמונת מצב בזמן אמת למוקד במרחב דוד (הקישלה).

 עמי מיטב משמש כמנהל בית הספר לתיירות במכון לנדר  - מרכז אקדמי - ירושלים

להזמנת סיור בעיר העתיקה אל הכותל הקטן וסביבתו לחצו כאן או חייגו 072-2555616.
הפוך דף זה לדף הבית שלך

© כל הזכויות שמורות ל: רחובות העיר ימלאו (ע"ר).

סיורים בירושלים, סיורים בעיר העתיקה, סיורים בעיר העתיקה ירושלים, העיר העתיקה, העיר העתיקה ירושלים, ירושלים, סיור על החומות, סיור על חומות העיר העתיקה, סיור על חומות העיר העתיקה ירושלים, סיורים מודרכים בירושלים, סיורים מודרכים, סיור מודרך, סיור מודרך בירושלים, סיור מודרך בעיר העתיקה, סיור מודרך בעיר העתיקה ירושלים, ירושלים לב האומה, סיורים בחוצות ירושלים, מדרשת לב ירושלים, מדרשת העיר העתיקה ירושלים, טיולים בירושלים, טיולים בעיר העתיקה, טיולים בעיר העתיקה ירושלים, טיולים מודרכים, טיולים מודרכים בירושלים, טיולים מודרכים בעיר העתיקה, טיולים מודרכים בעיר העתיקה ירושלים, טיולים בחוצות ירושלים, טיול על החומות, טיולים על החומות, טיול על חומות העיר העתיקה ירושלים, יום ירושלים, סיור יום ירושלים, סיור ליום ירושלים, סיור לקראת יום ירושלים, חורבות העיר ימלאו, סיורים ליום ירושלים, סיורים לקראת יום ירושלים, סיורים לכבוד יום ירושלים, סיורי יום ירושלים,ספרי ירושלים,www.jerusalem-old-city.org,הכותל הקטן,סיור סליחות,סיור סליחות בעיר העתיקה,סיור סליחות בירושלים,סיורי סליחות,סיורי סליחות בעיר העתיקה,סיורי סליחות בירושלים,
לייבסיטי - בניית אתרים