הצעות לסיור בלב ירושלים  |  סיורי חול המועד  |  ספרי ירושלים  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> סיפורים, דמויות ובתים ירושלמיים >> ישיבת תורת חיים הכללית
 

ישיבת תורת חיים הכללית

את הישיבה ייסד הרב יצחק וינוגרד בחשוון תרמ"ז (נובמבר 1886), וקורא לה "תורת חיים" ע"ש אביו. עם פתיחתה מגיעים לישיבה תלמידים מכל הארץ. הישיבה הייתה ליטאית-מתנגדית, אך בכל זאת למדו בה גם חסידים וגם ספרדים, דבר יוצא דופן בימים ההם. הישיבה נתנה תמיכה כספית גדולה למצטיינים דבר שמשך את אלה, כן הודות לרמה הגבוהה הגיעו תלמידים גם מרוסיה, ביניהם כאלה שברחו משרות בצבא הרוסי. גידולו של המוסד (150 אברכים ובחורים בישיבה הגבוהה לבדה) הצריך בנין מרווח. לכן בשנת תר"ן (1890) קנה ר' יצחק חצר חרבה במרכז הרובע המוסלמי, ובונה בה את הישיבה. הבניין נחנך בניסן תרנ"ד (אפריל 1894).
בפרעות תר"פ (1920) שדדו ושרפו הפורעים את הישיבה, ואלמלא מסירות נפשם של הרב ד"ר סולה פול, שהיה חבר "ועד הצירים", וד"ר אברהם טיכו, ושאר משלחת ארגון "הדסה" מאמריקה שחדרו לבנין וחילצו את ספרי התורה, גם אלה היו נשרפים.
עם שוך הפרעות חזרו התלמידים לישיבה, ואט אט היא השתקמה מהריסותיה. בר"ח מרחשוון תרפ"ב (2.11.21) - יום הצהרת בלפור, התנפלה קבוצת ערבים על שמש הישיבה ר' יששכר בער (דב) זלאטוויצקי והרגוהו. טרם פרעות תרפ"ט הזהיר מודיע נוצרי את אנשי הישיבה שעזבו את המקום וניצלו, בקיץ תרצ"א (1931) חזרה הישיבה למקומה עד לעזיבתה בפרעות תרצ"ו (1936).
מתרצ"ו (1936) שמר על הבניין שומר ערבי שנשכר ע"י הישיבה לשמירה כבר בשנת תרצ"א תמורת מגורים בבנין הישיבה, והוא שמר על ההיכל והספרים. בשנת תש"ח (1948) הוא נפטר והעביר את תפקידו לאחיו. למרות שעם ניתוק העיר בשנת תש"ח (1948) פסק הלה לקבל את שכר השמירה, הוא המשיך לשמור על הישיבה מתוך אמונה בשיבת היהודים למקום, הוא החביא את הריהוט והספרים בחדר קטן ונעל אותו. בשנת תשכ"ז (1967) כשהגיע המושל הצבאי האלוף חיים הרצוג לישיבה ושאל את השומר כיצד לא פחד, ענה הערבי "יותר ממה שאני שמרתי על ביהכ"נ, שמר ביהכ"נ עלי". ואכן לאחר ששת הימים נמצאו במקום בין אלפיים חמש מאות לשלושת אלפים ספרי הישיבה וגם הריהוט המקורי, כולל הבימה, עמוד החזן וארון הקודש. ביום העצמאות תשכ"ט (1969) חגגו את "חנוכת הבית" של הישיבה והחלו להתקיים בה תפילות בשבתות וחגים ושיעורים שבועיים.
בתשמ"ב (1982) הוקמה במקום ישיבת "עטרת ירושלים" בראשות הרב שלמה אבינר שליט"א, בה לומדים עשרות צעירים לפני ואחרי צבא וכן קיים כולל לאברכים. תלמידי הישיבה מתגוררים במס' בתים ברובע המוסלמי. יחד עם הישיבה ממשיך להתקיים במקום מנין 'איגוד לוחמי ירושלים' בבוקרי שבת בשבתו.

להזמנת סיורים בעיר העתיקה בעקבות הסיפורים לחצו כאן או חייגו 072-2555616.
הפוך דף זה לדף הבית שלך

© כל הזכויות שמורות ל: רחובות העיר ימלאו (ע"ר).

סיורים בירושלים, סיורים בעיר העתיקה, סיורים בעיר העתיקה ירושלים, העיר העתיקה, העיר העתיקה ירושלים, ירושלים, סיור על החומות, סיור על חומות העיר העתיקה, סיור על חומות העיר העתיקה ירושלים, סיורים מודרכים בירושלים, סיורים מודרכים, סיור מודרך, סיור מודרך בירושלים, סיור מודרך בעיר העתיקה, סיור מודרך בעיר העתיקה ירושלים, ירושלים לב האומה, סיורים בחוצות ירושלים, מדרשת לב ירושלים, מדרשת העיר העתיקה ירושלים, טיולים בירושלים, טיולים בעיר העתיקה, טיולים בעיר העתיקה ירושלים, טיולים מודרכים, טיולים מודרכים בירושלים, טיולים מודרכים בעיר העתיקה, טיולים מודרכים בעיר העתיקה ירושלים, טיולים בחוצות ירושלים, טיול על החומות, טיולים על החומות, טיול על חומות העיר העתיקה ירושלים, יום ירושלים, סיור יום ירושלים, סיור ליום ירושלים, סיור לקראת יום ירושלים, חורבות העיר ימלאו, סיורים ליום ירושלים, סיורים לקראת יום ירושלים, סיורים לכבוד יום ירושלים, סיורי יום ירושלים,ספרי ירושלים,www.jerusalem-old-city.org,הכותל הקטן,סיור סליחות,סיור סליחות בעיר העתיקה,סיור סליחות בירושלים,סיורי סליחות,סיורי סליחות בעיר העתיקה,סיורי סליחות בירושלים,
לייבסיטי - בניית אתרים