הצעות לסיור בלב ירושלים  |  סיורי חול המועד  |  ספרי ירושלים  |  
 
 

אודות חוקר ירושלים - עו"ד שבתי זכריה


עורך הדין שבתי זכריה הקדיש את חייו לחקר תולדות ירושלים החדשה וירושלים היהודית בעיר העתיקה.

הוא פרסם מחקרים מרובים על תולדות השכונות השונות של ירושלים, ובעיקר על תולדות ההתיישבות היהודית ברבעים הנוצרי והמוסלמי של ירושלים, נושאים שעליהם פירסם עד כה עשרות חוברות וספרים וזכה על כך בשנת 2004 מעיריית ירושלים לתואר המכובד "יקיר ירושלים" בגין פועלו הרב לשימור היסטוריית שכונות העיר, בתיה ותושביה.

במחקריו, ספריו ופרסומיו הרבים על העיר שאותה איווה לו למושב מיום עלותו ארצה לפני למעלה משישים שנה רכש לו מוניטין רב בקרב אנשי מקצוע וחובבי ידיעת הארץ.

מתוך חיבתו היתירה לירושלים, עמל ללא ליאות תר וחיפש בארכיונים שונים, כדי לחשוף מסמכים ותעודות וכן עדויות בעל פה על עברן של שכונות העיר ותושביהן.

עו"ד שבתי זכריה ידוע גם כמדריך וכמרצה על תולדות היישוב היהודי בעיר ורבים מתושבי ירושלים ומחוצה לה נמנים על שומעי לקחו.

התעניינותו של עו"ד שבתי זכריה בחקירת תולדות היישוב היהודי בירושלים החלה בעיקר לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967. הניתוק מהעיר העתיקה שנמשך 19 שנים גרם לכך שכאשר התאפשר לו להגיע לעיר העתיקה התחיל שבתי זכריה באופן מתמיד בסמטאותיה.

שבתי זכריה ביקש להכיר כל בית ובית וכל סמטה. תחילה ביקר ברובע היהודי שהיה חרב לגמרי. אך לימים הרחיב את תחום התעניינותו לסמטאות ולאזורים המרוחקים שבעיר העתיקה ברובע המוסלמי וברובע הנוצרי.

שבתי זכריה התוודע אז לעובדה כי יהודים התגוררו בעבר לא רק ברובע היהודי אלא גם ברובעים האחרים של העיר העתיקה.

הדברים היוו חידוש ושבתי זכריה התחיל לתעד את המידע המרתק ביחס לבתים אלה. מאוחר יותר התחיל להתעניין גם בתולדות היישוב היהודי בשכונות החדשות של ירושלים. הוא השתתף בסיורים בעיר שנערכו מטעם "החברה להגנת הטבע" בירושלים ו"יד יצחק בן צבי" והצטברו בידי שבתי זכריה מידע רב ומגוון. לימים הדריך סיורים בעיר מטעם החברה להגנת הטבע. הדבר נמשך מספר שנים. לצורך סיורים אלה היה מכין דפי מידע על המקומות והאתרים בהם היה עתיד הסיור להתקיים. הסיורים נערכו תחילה בעיר העתיקה ולאחר מכן גם בשכונות של ירושלים.

בשנת 1982 נתבקש עו"ד שבתי זכריה ע"י מחלקת התרבות של עיריית ירושלים להדריך סיורים לציבור בירושלים – בעיר העתיקה ומחוצה לה. בעיר העתיקה נערכו הסיורים במיוחד ברבעים הבלתי מוכרים – ברובע המוסלמי וברובע הנוצרי וכן בשווקי ירושלים. הדגש היה להכיר את תולדות היישוב היהודי במקומות אלה בדורות האחרונים. ציבור המשתתפים בסיורים אלה הלך וגדל. במשך כ-20 שנה נערכו מאות סיורים במקומות האמורים. החומר שהכין שבתי זכריה לקראת סיורים אלה בכתב עורר עניין עצום מצד המשתתפים והחוברות נחטפו בכמויות בסיורים. בעקבות כך, ריכז שבתי זכריה בידיו חומר הסברה לגבי כ-50 משכונותיה הותיקות החדשות של ירושלים. כמה מהחוברות הללו פורסמו בזמנו על-ידי עיריית ירושלים וכמה על-ידי שבתאי זכריה בהוצאה עצמית.

לימים החל עו"ד שבתי זכריה גם לפרסם ספרים שונים על שכונותיה של ירושלים בתוך ומחוץ לחומות.
מה שמייחד את ספריו של שבתי זכריה לעומת ספריהם של אחרים הוא הדגש על הצד הסיפורי של שכונותיה וסמטאותיה של ירושלים. לכל שכונה הסיפור שלה, לעתים סיפורים פיקנטיים אשר אותם דלה שבתי זכריה מותיקי השכונות , בין אם ילידי השכונות ובין אם אנשים שהתגוררו שנים רבות בשכונות אלה. עתים סופר סיפור המקרה מפי גיבוריו בעצמם ועתים סופר הסיפור מפי צאצאי הגיבור, סיפור שעבר בעל פה מדור לדור. הרבה מרץ ועמל השקיע שבתי זכריה באיסוף המידע ותיעוד המסמכים לאורך השנים על ירושלים וסמטאותיה אותם הוא כה אוהב. בכל עמוד ועמוד מספריו הרבים וחוברותיו, השתדל שבתי זכריה לא רק להעביר את האינפורמציה היבשה ההסטורית אלא גם להחיות בפני קוראיו את כברן המפואר של שכונות ירושלים וסיפורם המופלא של בתיה, וכן לתאר את דמויות ההוד שחיו ופעלו בעיר זו, בתקווה ובתפילה לשגשוגה ובניינה של העיר ושלום תושביה.

האתר דנן פורש בפני באיו קצה קצהו ממחקרו הנדיר של שבתאי זכריה, וממסעו המופלא אל עברה הקסום של ירושלים. מסע שאליו הצטרפו לאורך 40 שנות עשייה רבבות ומאות אלפים מתושבי מדינת ישראל והתפוצות, מי בסיורים, מי בקריאה ומי בהפלגה למחוזות הדמיון.


Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
לייבסיטי - בניית אתרים